Forumul Judecătorilor din România cu privire la revenirea în magistratură, fără examen, a persoanelor care au ocupat minim 10 ani funcția de judecător sau procuror

Referitor la această propunere a Ministrului Justiției de revizuire a ”legilor justiției”, revenirea în magistratură, fără examen, a persoanelor care au ocupat minim 10 ani funcția de judecător sau procuror, reprezintă un alt element controversat, de natură a pune în discuție recomandările cuprinse în Rapoartele MCV.

Profesia de magistrat este și trebuie să rămână una a vocației. Un magistrat care optează pentru un alt sistem, din motive financiare (pentru avocatură), politice sau din orice alte motive, trebuie să își asume consecințele deciziei sale. O astfel de poartă deschisă înspre sistemul magistraturii deschide și posibilitatea jonglării cu intrări și ieșiri din sistem, fundamentate pe alte considerente decât cel profesional și avându-se în vedere și alte interese decât cele ale sistemului de justiție.

Justificarea dată acestei modificări face să pară că magistratul este aproape forțat, din cauza regimului incompatibilităților, să iasă din sistem. Or, magistratul care face acest lucru o dată înseamnă că nu acceptă constrângerile sistemului, care i se prezintă la începutul carierei și pe care le cunoaște și le acceptă. Nu există nicio garanție că magistratul, după alți cinci ani, nu va ieși din nou din sistem, pentru că incompatibilitățile și constrângerile deontologice vor rămâne cu siguranță în legislație și pe viitor. O asemenea instabilitate psiho-profesională este pur și simplu inacceptabilă de principiu și cu atât mai puțin este inacceptabilă ca explicație dată de la cel mai înalt nivel al magistraturii.

O altă problemă este ridicată și de conceptele de independență și imparțialitate. Un magistrat nemulțumit de regimul sistemului de justiție poate alege să părăsească sistemul și să activeze ca avocat, unde intră în contact inerent cu mediul infracțional, dacă activează în penal, în condițiile în care înainte a fost judecător/procuror. Ulterior, reintră în sistem, de pe o poziție care trebuie să fie una de independență și imparțialitate, ceea ce va fi extrem de dificil de realizat, măcar sub componenta aparenței (din perspectiva observatorului extern, obiectiv și informat). La fel, un magistrat poate să aleagă să activeze ca politician, reprezentant al unui partid politic, sau pur și simplu într-o altă profesie nejuridică. Toate aceste ipoteze nu au nimic în comun cu vocația, cu chemarea profesiei. Prin această portiță legislativă creată, cum este privită marea masă a magistraților de vocație, care rămân în sistem în ciuda numărului mare de dosare, în ciude indemnizațiilor care nu se ridică la nivelul responsabilităților și volumului de muncă, dar și a incompatibilităților?

Un magistrat poate lua o pauză de la incompatibilități pentru a-și spori substanțial veniturile în avocatură sau prin alte metode, lipsit de constrângeri, sau pentru a-și dobândi glorie și sistem de relații politice, după care CSM permite întoarcerea sa în magistratură, unde va împărți biroul cu un coleg rămas în sistem, prin ipoteză, mult mai neinspirat sau mult mai neorientat, într-o exprimare eufemistică.

Asociația Forumul Judecătorilor din România, persoană juridică de drept privat, independentă, nonprofit, neguvernamentală și apolitică, asociație profesională a judecătorilor, își propune să contribuie la progresul societății prin acțiuni ce au drept scop realizarea unei justiții independente, imparțiale și performante, afirmarea și apărarea independenței justiției față de celelalte puteri ale statului, precum și prin inițierea, organizarea, sprijinirea, coordonarea și realizarea de proiecte privind îmbunătățirea, modernizarea și reformarea sistemului de administrare a justiției. Contact: dragos.calin@just.ro, ionut.militaru@just.ro, www.forumuljudecatorilor.ro.

No related posts.

Leave a comment


+ 2 = ten