- Revista Forumul Judecătorilor
- Editorial Board
- Current issue
- Previous issues
- Online reading
- Publication principles
- Orders
- Forum
- Asociaţia FJR
- Press release
- 10.05.2016 – Asociaţia „Forumul Judecătorilor din România” solicită membrilor Consiliului Superior al Magistraturii să respecte rolul constituţional al acestui organism reprezentativ al corpului magistraților, de garant al independenţei justiţiei2016.05.10 – Asociaţia „Forumul Judecătorilor din România” solicită membrilor Consiliului Superior al Magistraturii să respecte rolul constituţional al acestui organism reprezentativ al corpului magistraților, de garant al independenţei justiţiei
- 17.01.2017 – Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România” pune la dispoziția persoanelor interesate un WHITE PAPER privitor la „Suprapopularea carcerală. Inoportunitatea amnistiei sau graţierii”
- 24.01.2017 – The Romanian Judges’ Forum Association – Observations regarding the projects of Emergency Government Ordinances concerning the collective pardon and the amendments of the Criminal Code and the Procedural Criminal Code
- 21.09.2016 – Asociaţia Forumul Judecătorilor din România a luat act de votul prin care Senatul României a respins solicitarea DNA de începere a urmăririi penale faţă de fostul viceprim-ministru, Gabriel Oprea, în privința decesului polițistului Bogdan Gigină
- 20.09.2017 – Forumul Judecătorilor din România: Numeroase adunări generale ale judecătorilor și procurorilor resping modificările de esență propuse de Ministrul Justiției privind legile justiției
- 27.09.2016 – Către Ministrul Justiției – modificare procedura promovare
- 22.07.2016 – The Romanian Judges’ Forum Association expresses its deepest concerns over the current situation in Turkey, regarding the Judiciary
- 13.06.2016 – Punct de vedere cu privire la Propunerea legislativă nr. PL-x 555/2015 privind modificarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat
- 31.05.2016 – Asociaţia “Forumul Judecătorilor din România” își manifestă susținerea în situația judecătorului Domnica Manole, din cadrul Curţii de Apel Chişinău
- White Paper – Necesitatea eliminării din legislație a categoriei personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor
- 03.08.2015 Romanian Magistrates Protest Memorandum
- 14.08.2015 Memoriu protest modificare legi justitie
- 30.09.2015 Memoriu privind proiectul Legii de salarizare a personalului plătit din fonduri publice
- 23.08.2016 Memoriu aplicarea nediscriminatorie a OUG nr.20-2016
- 30.08.2017 FJR către adunările generale de la instante si parchete – critici modificari propuse de MJ legi justitie
- 30.08.2017 FJR Memoriu catre MJ propuneri modificare legi justitie din 23.08.2017
- 27.06.2017 FJR: Judecatorii Curtii Constitutionale trebuie sa aiba dreptul neingrădit de a formula opinii separate si concurente
- 03.05.2018 PRESS RELEASE – Romanian Judges Forum Association regarding amendments proposed to Criminal and Criminal Procedure Code
- 03.05.2018 Forumul Judecatorilor din Romania: Instantele judecatoresti si parchetele resping modificarile esentiale din proiectele depuse la Camera Deputatilor privind Codul penal, Codul de procedura penala si Codul de procedura civila
- 03.05.2018 Forumul Judecatorilor din Romania: Scrisoare catre membrii alesi ai Consiliului Superior al Magistraturii in legatura cu modificarile esentiale din proiectele depuse la Camera Deputatilor privind Codul penal, Codul de procedura penala si Codul de procedura civila
- 06.01.2017 – Nu restaurației cu iz penal! Apel pentru o putere judecătorească independentă
- White Paper – Diurnele încasate în sistemul judiciar. Necesitate sau risipă bugetară?
- Statut şi Act constitutiv
- Evenimente
- Cerere de adeziune
- Press release
Forumul Judecătorilor din România: Anularea, din cauza reducerii bugetului Institutului Național al Magistraturii, a numeroase activități de formare profesională continuă a magistraților poate afecta calitatea actului de justiție în viitor
Forumul Judecătorilor din România atrage atenția opiniei publice asupra consecințelor produse de O.U.G. nr. 63/2017 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2017, prin care bugetul Institutului Național al Magistraturii (INM), aprobat pentru anul 2017, a fost diminuat cu suma de 757.000 lei la capitolul “cheltuieli cu bunuri și servicii”, fapt ce a pus Institutul în imposibilitatea de a mai organiza activitățile de formare profesională planificate începând cu data de 1 octombrie 2017.
În concret, au fost anulate 25 de seminarii planificate la nivel centralizat, în aproape toate domeniile, inclusiv pentru unificarea jurisprudenței, dar și cursurile dedicate magistraților recrutați în condițiile art. 33 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, în cadrul examenului de admitere în magistratură sesiunea februarie-mai 2017 (dintre juriştii cu o vechime în specialitate de cel puţin 5 ani), care urmau să parcurgă în această perioadă modulul II din programul de formare profesională, pregătire la care sunt obligaţi potrivit art. 33 alin. 13 din aceeaşi lege.
Totodată, mare parte din cele 40 de activități de formare obligatorii programate să se desfășoare la nivel descentralizat cu sprijinul financiar al Institutului Național al Magistraturii au fost anulate, instanțele și parchetele neavând posibilitatea de a prelua finanțarea acestora.
Potrivit legii, Institutul Național al Magistraturii realizează formarea inițială a judecătorilor și procurorilor, formarea profesională continuă a judecătorilor și procurorilor în funcție, precum și formarea formatorilor, iar conform art. 35 alin. 1 din Legea nr. 303/2004: „Formarea profesională continuă a judecătorilor şi procurorilor constituie garanţia independenţei şi imparţialităţii în exercitarea funcţiei”.
Conform Avizului nr. 4 (2003) al Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni (CCJE) privind formarea inițială și continuă specifice judecătorilor la nivel național și european, formarea profesională reprezintă o garanție a independenței și imparțialității magistraților în exercitarea funcţiei, fiind esențială pentru îndeplinirea obiectivă, imparțială și competentă a atribuțiilor și pentru protejarea judecătorilor de influențe necorespunzătoare. Textul a fost preluat întocmai de art. 35 din Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor.
În același Aviz se arată că statul are datoria de a pune la dispoziția autorității judecătorești mijloacele necesare și de a suporta costurile respective. De altfel, activitatea de formare profesională este indispensabilă din cauza evoluțiilor din domeniul legislativ, reprezentând o chestiune de interes public. Încrederea în justiţie este strâns legată de pregătirea profesională solidă a corpului magistraţilor, de natură a preîntâmpina erori judiciare.
Rapoartele succesive din cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare rețin importanța creșterii finanțării pentru formarea profesională inițială și continuă și consolidarea capacității Institutului Național al Magistraturii în acest sens. Totodată, între altele, s-a constatat că mai mulți factori contribuie la consecvența jurisprudenței instanțelor judecătorești din România, inclusiv sensibilizarea judecătorilor și procurorilor cu privire la nevoia de consecvență și formarea lor profesională în acest sens.
O justiție independentă este alcătuită din judecători și procurori foarte bine pregătiți profesional, Institutul Național al Magistraturii având misiunea organizării unei pregătiri de un înalt nivel profesional, în vederea sporirii eficienței în justiție, aspecte care presupun o finanțare corespunzătoare din bugetul statului.
În consecință, Forumul Judecătorilor din România constată că anularea a numeroase activități de formare profesională continuă a magistraților și punerea Institutului Național al Magistraturii în imposibilitatea de a mai organiza activitățile de formare profesională planificate începând cu data de 1 octombrie 2017 ar fi de natură să afecteze independența și imparțialitatea acestora în viitor.
De asemenea, aceste măsuri arbitrare apar în contextul numeroaselor propuneri recente ale puterilor executivă şi legislativă de a creşte calitatea actului de justiție prin impunerea unor condiţii de vârstă minimă de 30 de ani şi de cel puțin 5 ani de activitate efectivă, desfășurată în una dintre profesiile juridice reglementate de lege, pentru a susţine concursul de admitere în magistratură, care par a fi demagogice în coordonatele prezentate.
Ironic sau nu, tocmai cursurile dedicate magistraților recrutați în magistratură în sesiunea februarie-mai 2017 dintre juriştii cu o vechime în specialitate de cel puţin 5 ani, au fost amânate pentru anul 2018 din lipsa resurselor bugetare.
judecător Dragoș Călin, Curtea de Apel București, co-președinte
judecător Ionuț Militaru, Curtea de Apel București, co-președinte
București, 1 noiembrie 2017
Asociația Forumul Judecătorilor din România, persoană juridică de drept privat, independentă, nonprofit, neguvernamentală și apolitică, asociație profesională a judecătorilor, își propune să contribuie la progresul societății prin acțiuni ce au drept scop realizarea unei justiții independente, imparțiale și performante, afirmarea și apărarea independenței justiției față de celelalte puteri ale statului, precum și prin inițierea, organizarea, sprijinirea, coordonarea și realizarea de proiecte privind îmbunătățirea, modernizarea și reformarea sistemului de administrare a justiției.
No related posts.
Leave a Reply