Forumul Judecătorilor din România solicită Guvernului și Parlamentului României să găsească rapid soluții pentru modificări legislative imediate necesare desfășurării concursurilor de admitere în magistratură, examenelor de absolvire a Institutului Național al Magistraturii și examenelor de capacitate

Prin Decizia nr.121/2020, Curtea Constituțională a statuat că Legea organică nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor ”nu prevede aspecte esențiale privind concursul pentru admiterea în magistratură, cum sunt etapele și probele de concurs, modalitatea de stabilire a rezultatelor și posibilitatea de contestare a fiecărei probe”, fapt care contravine dispozițiilor art.73 alin.(3) lit.l) din Constituție, potrivit cărora organizarea și funcționarea Consiliului Superior al Magistraturii și organizarea instanțelor judecătorești se reglementează prin lege organică.

De asemenea, posibilitatea Consiliului Superior al Magistraturii de a adopta, prin regulamentul privind organizarea și desfășurarea concursului de admitere în magistratură, aspecte esențiale care țin de ocuparea posturilor de judecător sau procuror, determină o stare de incertitudine juridică: ”Delegarea atribuției de a stabili aceste norme Consiliului Superior al Magistraturii, prin emiterea unor acte cu caracter administrativ ce au caracter infralegal, determină o stare de incertitudine juridică, acest gen de acte având, de obicei, un grad sporit de schimbări succesive în timp”, fiind încălcate dispozițiile art.1 alin.(5) din Constituție, în componenta sa referitoare la previzibilitatea legii.

Curtea Constituțională a subliniat că, ”pentru înlăturarea viciului de neconstituționalitate, aspectele esențiale privind organizarea și desfășurarea concursului pentru ocuparea posturilor de judecător și procuror – cum sunt regulile generale privind constituirea comisiilor de concurs, tipul etapelor și probelor de concurs, modalitatea de stabilire a rezultatelor și posibilitatea de contestare a fiecărei probe – trebuie să fie reglementate prin lege organică, urmând ca regulile specifice acestor proceduri să fie explicitate și detaliate prin regulament al Consiliului Superior al Magistraturii”.

Pentru respectarea prevederilor constituționale, ”legiuitorul trebuie să completeze dispozițiile Legii nr.303/2004 nu numai cu aspectele esențiale ale concursului de admitere în magistratură organizat potrivit art.33 din lege, ci și cu aspectele esențiale ce țin de ocuparea posturilor de judecător sau procuror prin celelalte modalități de admitere în magistratură”. Și în ”cazul concursului pentru admiterea la Institutul Național al Magistraturii, al examenului de absolvire a Institutului Național al Magistraturii și al examenului de capacitate al judecătorilor stagiari și al procurorilor stagiari, legea trebuie să prevadă aspectele esențiale, cum sunt, spre exemplu, condițiile de participare, regulile generale privind constituirea comisiilor de concurs, tipul etapelor și probelor de concurs, modalitatea de stabilire a rezultatelor și posibilitatea de contestare a fiecărei probe. Totodată, Legea nr.303/2004 trebuie să prevadă și aspectele esențiale ale ocupării posturilor de magistrat-asistent de la Înalta Curte de Casație și Justiție și de la Curtea Constituțională”.

Soluția pronunțată de Curtea Constituțională nu este deloc surprinzătoare, în jurisprudența sa, aceasta stabilind constant căstatutul juridic al unei categorii de personal este reprezentat de dispozițiile de lege referitoare la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea și încetarea raportului juridic de muncă în care se află respectiva categorie”.

De altfel, Asociația Forumul Judecătorilor din România a adus la cunoștința publicului de numeroase ori acest fapt, începând cu observațiile publicate în luna decembrie 2017, imediat după adoptarea modificărilor aduse ”legilor justiției” lucrate în ”comisia Iordache”, cu referire la neconstituționalitatea legislației referitoare la desfășurarea concursurilor de admitere în magistratură, examenului de absolvire a Institutului Național al Magistraturii și examenului de capacitate, continuând cu diverse cereri către entitățile relevante pentru sesizarea Curții Constituționale, memorii ”amicus curiae” trimise Curții Constituționale, cereri către Președintele României în scopul trimiterii legilor spre reexaminare Parlamentului etc.

Modificarea intempestivă a ”legilor justiției”, fără a ține seama de reguli constituționale minimale vizând statutul judecătorilor și al procurorilor, își dovedește și cu această ocazie lacunele majore, fapt care determină o situație fără precedent în magistratura din România: blocarea sine die a concursurilor de admitere în magistratură, examenului de absolvire a Institutului Național al Magistraturii și examenului de capacitate, prin urmare, prin ricoșeu, afectarea majoră a întregului sistem judiciar, la acest moment existând sute de posturi vacante în instanțe și parchete.

În atare condiții, Forumul Judecătorilor din România solicită Guvernului și Parlamentului României să găsească rapid soluții pentru modificări legislative imediate necesare desfășurării acestor concursuri, organizarea defectuoasă a justiției putând avea consecințe nefaste cu privire la funcționarea statului român și parcursul european al acestuia.

 

Asociația Forumul Judecătorilor din România

judecător Dragoș Călin, co-președinte

judecător Lucia Zaharia, co-președinte

No related posts.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


3 − two =

Publicatie semestriala a Editurii Universitare (acreditata CNCS)

  • SSRN

Parteneri

  • 1. Editura Universitară
  • 2. Centrul de Studii de Drept European
  • 3. JurisClasor CEDO
  • 4. Centrul de Resurse Juridice din Moldova

Newsletter

E-mail:

Subscribe
Unsubscribe

Accesări (pagini citite)