La data de 16 iunie 2020, reprezentanți ai Asociației “Forumul Judecătorilor din România”, Asociației ”Inițiativa pentru Justiție” și Asociației ”Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor” s-au întâlnit prin videoconferință cu delegația Comisiei Europene, într-o discuție tehnică în vederea evaluării progreselor înregistrate pentru îndeplinirea recomandărilor din ultimul raport MCV (octombrie 2019) și în contextul noului Mecanism european privind statul de drept

La data de 16 iunie 2020, reprezentanți ai Asociației “Forumul Judecătorilor din România”, Asociației ”Inițiativa pentru Justiție” și Asociației ”Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor” s-au întâlnit prin videoconferință cu delegația Comisiei Europene, într-o discuție tehnică în vederea evaluării progreselor înregistrate pentru îndeplinirea recomandărilor din ultimul raport MCV (octombrie 2019) și în contextul noului Mecanism european privind statul de drept.

Dialogul a surprins aspecte esențiale privind funcționarea sistemului judiciar (lipsa oricărei voințe politice pentru realizarea reformelor necesare conformării rapoartelor și avizelor emise de entitățile internaționale relevante, precum și lipsa oricărui rol activ în această privință din partea CSM, necesitatea desființării SIIJ și garanțiile nenecesare oferite în proiectul Ministerului Justiției, nerespectarea MCV în ceea ce privește ocuparea unor poziții de top din cadrul Ministerului  Public, situația nemaiîntâlnită în privința concursurilor de intrare în profesie și a examenelor de capacitate etc.).

Subscrisele asociații au susținut din nou că recomandările și cerințele care figurează în rapoartele întocmite de Comisia Europeană, în temeiul articolului 2 din Decizia 2006/928, vizează atingerea obiectivelor de referință. Îndeplinirea acestor obiective de referință reprezintă o obligație de rezultat din partea României, iar rapoartele MCV sunt construite în jurul acestor obiective pe care România trebuie să le atingă, făcând corp comun cu decizia, presupunând obligații și angajamente concrete și precise. În consecință, recomandările formulate de Comisie în vederea atingerii obiectivelor de referință, în baza principiului cooperării loiale, prevăzut de art. 4 par.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană, trebuie luate în considerare de autoritățile române, tocmai în scopul realizării obiectivelor de referință stabilite în Anexa Deciziei 2006/928/CE și abținerii de la orice măsură de natură a le încălca sau a pune în pericol realizarea lor.

Guvernul și Parlamentul nu au niciun fel de scuză și nici nu pot inventa la nesfârșit pretexte pentru a se opune modificării legilor justiției, cel puțin în aspectele ce încalcă grav independența magistraților, precum și deciziile Curții Constituționale și hotărârile Curții Europene a Drepturilor Omului. Totodată, subscrisele reiterează faptul că nu este necesară reglementarea unor filtre de impunitate neconstituționale pentru ca judecătorii și procurorii să-și poată desfășura activitatea, mai presus de orice cetățean obișnuit.

De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii trebuie să conștientizeze rolul său constituțional, să apere în mod real independența magistraților, dar și să consulte în mod real judecătorii și procurorii în aspectele esențiale funcționării justiției, putând dezvolta, în acest sens, o platformă online pentru consultări și sondaje în timp real și cu grad ridicat de relevanță, care să asigure accesul tuturor magistraților, cu funcționalități precum cele existente deja în aplicația Emap. Astfel, se pot primi notificări automat cu privire la proiecte de acte normative asupra cărora se realizează consultarea, exprimarea opțiunii tuturor magistraților se poate realiza în mod secret cu variante prestabilite, iar rezultatele pot fi automat strânse și publicate imediat, în mod transparent. Prin urmare, se va realiza un feedback rapid, astfel încât membrii Consiliului să aibă acces imediat la opinia corpului magistraților, necesară din multiple perspective. În acest moment, Consiliul Superior al Magistraturii se confruntă din ce în ce mai des cu critici privind existența unei rupturi atât față de magistrați, cât și în interiorul său, fapt care afectează cu siguranță îndeplinirea propriului rol constituțional.

Asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor prezente la discuții consideră absolut necesară respectarea tuturor recomandărilor din ultimul raport MCV de toate entitățile naționale relevante, așadar atât de Președintele României, Guvern și Parlament, cât și de Consiliul Superior al Magistraturii.

 

Asociația Forumul Judecătorilor din România

judecător Dragoș Călin, co-președinte

judecător Lucia Zaharia, co-președinte

 

Asociația Inițiativa pentru Justiție

procuror Bogdan Pîrlog, co-președinte

procuror Sorin Lia, co-președinte

No related posts.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ 2 = six

Publicatie semestriala a Editurii Universitare (acreditata CNCS)

  • SSRN

Parteneri

  • 1. Editura Universitară
  • 2. Centrul de Studii de Drept European
  • 3. JurisClasor CEDO
  • 4. Centrul de Resurse Juridice din Moldova

Articole recomandate

Newsletter

E-mail:

Subscribe
Unsubscribe

Accesări (pagini citite)